среда, 15 июля 2009 г.

Bir Tarih Vakfı'nda

1990'larda, Türkiye Toplumsal ve Ekonomik Tarih Vakfı kurulma aşamasında, ben de, Tarihçiliğe doğru adım atmaktaydım.
Vakfı öneren, Aziz Nesin'di, Orhan Silier'in yazdığına göre. ama, sonra, bir sürü Profesör, devlet adamı, iş adamı, Tarih Vakfı'na kurucu oldular, Tarih Vakfı'nda ödevler aldılar.
ben de, Tarih Vakfı'nın ilk binâlarındaki büro faâliyetlerini izlemeye başlamıştım.
1991'di sanırım, Tarih Vakfı'nın yayınladığı "Haberler"de bir makalem de yayınlanmıştı.
Tarih Vakfı, hemen yayıncılık alanına girmiş, sempozyumlar, paneller, tarih toplantıları, Osmanlıca seminerleri, üniversitelerde toplantılar yapmaktaydı, çoğunu izlemiştim.
Tarih Vakfı'nda katıldığım sempozyumlar, toplantılar arasında, "Tarih Eğitimi Sempozyumu", "Kurum Tarihçiliği Sempozyumu", "Sinema Tarihi Toplantıları", "Sendikacılık Tarihi Toplantıları", "Tarihçi'nin Mutfağı Seminerleri", "Türk Siyasî Tarihi Toplantıları", "Mehmet Ali Aybar'ı Anma Toplantıları", "Osmanlı Tarihçiliği Toplantıları" vardı.
Tarih Vakfı'nın "Bilgi-Belge Merkezi"ndeki kütüphânede çok çalışmıştım, Vakfın "Sözlü Tarih Projesi"nde yer almıştım, ayrıca, Tarih Vakfı Yayınevi'nin yayınladığı kitapların çoğunu okumuştum, incelemiştim.
Tarih Vakfı ile mesâim, 1990'lardan 2008'lere kadar sürmüştür. 1993'teki "Sözlü Tarih Sempozyumu"nun notlarını da okumuştum, Tarihçi Profesör Paul Thompson'un "Sözlü Tarih" seminerlerinin notlarını okumuştum.
1994'ten itibâren, Türkiye Sosyal Tarih Araştırma Vakfı'nda mesâi yaptım, bu Vakıf da, Nabi Yağcı'nın Başkanlığı'nda, Türkiye Tarihi, Komintern Tarihi, Osmanlı Tarihi alanlarında "belgeleme" faâliyetleri yapmaktaydı. 1995'de, Türkiye Sosyal Tarih Araştırma Vakfı ile USTE işbirliği ile, "Tarih'e Yeniden Bakış Sempozyumu" yapmıştık. bu sempozyum'a, dünya'nın farklı ülkelerinden bir sürü Tarihçi, Profesör katılmışlardı. Azerbaycan, Rusya, Fransa, Hollanda, Türkiye gibi ülkelerden Tarihçi Profesörler, sempozyum'da, tarih'i, Komintern Tarihi'ni, Sovyet Tarihi'ni tartışmışlardı.
bu sürede, Türkiye Toplumsal ve Ekonomik Tarih Vakfı ile de mesâim sürmekteydi.
Tarih öğrenciliğim de sürmekteydi, Türkiye'nin saygın Tarih Bölümleri'nden birinde.
Tarih Vakfı, daha sonra, Topkapı Sarayı'nda bazı faâliyetler yapmıştır. bunlar arasında, katıldığım bir faâliyet de, Fransız Fotoğrafçı Henri Cartier Bresson'un "fotoğraf sergisi" idi.
Tarih Vakfı'nda, "Tarihçi'nin Mutfağı" toplantılarında, onlarca Tarihçi, tarihyazımını tartışmışlardı.
bu Tarihçiler arasında, Profesör Mete Tunçay, Profesör Halil Berktay, Profesör Selçuk Esenbel, Profesör Nevra Necipoğlu, Profesör Mehmet Özdoğan, Profesör Ahmet Yaşar Ocak, Profesör Stefanos Yerasimos gibi Tarihçiler yer almışlardır, bu toplantıların çoğunu izlemiştim.
Tarih Vakfı, "Sinema ile Tarih" alanlarını aynı faâliyetlerde biraraya getirmiş idi, bazı sinema salonlarında, "Sinema Tarih Buluşması" diye Tarih Filmleri Festivali yapılmaktaydı.
Türk Sineması Tarihi ile de, Tarih Vakfı'nın bir süre meşgûl olduğunu biliyorum, hatta bir "Türk Sinema Tarihi Oturumu"na katılmıştım. İlhan Arakon, Halit Refiğ, Sami Şekeroğlu, Atıf Yılmaz, Atillâ Dorsay gibi sinemacılar, sinema eğitimcileri, Tarih Vakfı'nın faâliyetlerine destek olmuşlardı.
Tarih Vakfı, Profesör Erdal İnönü'nün de desteğini kazanmış bir Vakıf idi.
SİNAN ÖNER

Обо мне

Моя фотография
Historian, Poet, Translator, Novelist, Cinema Writer